جلد 2، شماره 145 - ( خرداد و تیر 1396 )                   شماره 145 صفحات 59-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazaeli S M, Arabi B. Teaching Children with Autism to Detect and Respond to Sarcasm. Exceptional Education. 2017; 2 (145) :59-67
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-583-fa.html
فضائلی سیده مریم، عربی بنت الهدی. آموزش تشخیص طعنه و پاسخ به آن در کودکان با اختلال طیف اتیسم . تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 2 (145) :59-67

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-583-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد ، mr.fazaeli@hotmail.com
2- کارشناسی ارشد گفتار درمانی مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان
چکیده:   (657 مشاهده)

زمینه: پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند کودکان با اختلال طیف اتیسم اغلب در کاربرد و درک معنای غیرتحت‌اللفظی زبان (برای مثال، کنایه، طعنه، گول یا فریب، شوخ‌طبعی و استعاره) مشکل دارند. به‌طورویژه، درک کنایه و طعنه برای کودکان با اختلال طیف اتیسم دشوار است، زیرا در کنایه و طعنه، معنای گفته برخلاف آن چیزی است که بیان می‌شود. پژوهش حاضر، اثربخشی بسته آموزشی‌ای را بررسی می‌کند که شامل مجموعه‌ای از قوانین و حاوی نمونه‌های متعدد آموزشی است که در این بسته، شناسایی گفته‌های طعنه‌آمیز و پاسخ مناسب به آنان به 3کودک با اختلال طیف اتیسم آموزش داده می‌شود. 

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش این بسته موثر بوده و در تمام نمونه‌های داستانی، موقعیت‌ها و افراد تعمیم حاصل شده است.

واژه‌های کلیدی: طعنه، کنایه، کودکان، اختلال طیف اتیسم
متن کامل [PDF 300 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه اي | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۵/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۵/۲

ارسال پیام به نویسنده مسئول