جلد 8، شماره 136 - ( آذر و دی 1394 )                   شماره 136 صفحات 70-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazaeli S M. Establishing metaphorical reasoning in children with autism. J Except Educ 2015; 8 (136) :61-70
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-581-fa.html
فضائلی سیده مریم. ایجاد استدلال استعاری در کودکان با اختلال اتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 8 (136) :61-70

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-581-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد ، mr.fazaeli@hotmail.com
چکیده:   (5534 مشاهده)

زمینه: پژوهشگران نشان‌داده‌اند که کودکان با اختلال اتیسم در زبان غیرتحت‌اللفظی مانند کنایه، طعنه، فریب، طنز و استعاره‌ها مشکل‌دارند. تا به امروز، در پژوهش‌های اندکی تلاش‌شده‌است تا این نارسایی‌ها درمان‌شوند و تاآنجایی‌که می‌دانیم، در هیچ پژوهشی کوشش‌نشده‌است درک استعاره‌ها به کودکان با اختلال اتیسم آموزش‌داده‌شود. استدلال استعاری متشکل­از رفتار کلامی پیچیده، دست‌کم شامل روابط همپایگی، سلسله ­مرتبه و تمایز است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ارایه نمونه‌های متعدد با هدف آموزش به کودکان با اختلال اتیسم است تا به ویژگی‌های مربوط و مناسب بافتی‌ای که یک استعاره در آن استفاده‌می‌شود، توجه­داشته‌باشند و برای پاسخ درست به سوال‌های استعاری، پاسخ ارتباطی دهند. شرکت‌کنندگان 3کودک 5 تا 7ساله بودند.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان­می‌دهد برای این‌که به کودکان با اختلال اتیسم یاد داده‌شود تا استعاره را درک‌کنند، ارایه نمونه‌های متعدد، موثر و سودمند است. همچنین، در همه شرکت‌کنندگان تعمیم به استعاره‌های آموزش‌داده‌‌نشده، مشاهده‌شد. 

متن کامل [PDF 350 kb]   (1512 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/1/15 | ویرایش نهایی: 1394/12/18 | پذیرش: 1394/11/5 | انتشار: 1394/12/18 | انتشار الکترونیک: 1394/12/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.