زمینه: پژوهشگران نشاندادهاند که کودکان با اختلال اتیسم در زبان غیرتحتاللفظی مانند کنایه، طعنه، فریب، طنز و استعارهها مشکلدارند. تا به امروز، در پژوهشهای اندکی تلاششدهاست تا این نارساییها درمانشوند و تاآنجاییکه میدانیم، در هیچ پژوهشی کوششنشدهاست درک استعارهها به کودکان با اختلال اتیسم آموزشدادهشود. استدلال استعاری متشکلاز رفتار کلامی پیچیده، دستکم شامل روابط همپایگی، سلسله مرتبه و تمایز است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ارایه نمونههای متعدد با هدف آموزش به کودکان با اختلال اتیسم است تا به ویژگیهای مربوط و مناسب بافتیای که یک استعاره در آن استفادهمیشود، توجهداشتهباشند و برای پاسخ درست به سوالهای استعاری، پاسخ ارتباطی دهند. شرکتکنندگان 3کودک 5 تا 7ساله بودند.
نتیجهگیری: نتایج نشانمیدهد برای اینکه به کودکان با اختلال اتیسم یاد دادهشود تا استعاره را درککنند، ارایه نمونههای متعدد، موثر و سودمند است. همچنین، در همه شرکتکنندگان تعمیم به استعارههای آموزشدادهنشده، مشاهدهشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |