جلد 8، شماره 136 - ( آذر و دی 1394 )                   شماره 136 صفحات 21-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید بهشتی ، hamid_asadi35@ymail.com
2- آموزش و پرورش استثنایی
چکیده:   (6354 مشاهده)

زمینه: مقابله با تنیدگی یکی از چالش­ های حرفه­ای معلمان به شمار می ­رود. این پژوهش با هدف مقایسه سبک­ های مقابله ­ای معلمان مجرد و متاهل در مدارس دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی شهر تهران انجام شد.

روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای بود که به شیوه نمونه‌‌گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله‌ای، 200 نفر در 2 گروه 100 نفری انتخاب شدند. داده­ ها با ­مقیاس سبک­ های مقابله ­ای چند بعدی لیونه، مارون و کاپلان (1996) جمع‌آوری و براساس تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس تاثیرات و مقایسه ­های زوجی مورد پژوهش قرار گرفتند.

یافته ها: نتایج نشان داد بین سبک‌های مقابله­ای معلمان مجرد و متاهل تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0  P>). افزون بر این، بین سبک‌های مقابله ­ای مبتنی­ بر تاخیراندازی در معلمان دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی تفاوت معنی‌داری به­ دست ­آمد (001/0 P< )، اما بین سبک‌های مقابله­ ای مبتنی ­بر توکل به خدا، عدم­ درگیری و روش مواجهه مستقیم در معلمان دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و عادی تفاوت معنی‌داری به دست نیامد (05/0  P>).

نتیجه گیری: معلمان مدارس دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی نسبت به معلمان مدارس عادی از اصول روان‌شناختی و علوم­تربیتی استفاده بیشتری نموده و از این طریق تلاش می‌­کنند با بهره‌گیری بیشتر از سبک مقابله به­تاخیراندازی؛ مقاومت و طرح عملی خود را برای مقابله با منابع فشارزا افزایش ­دهند. 

متن کامل [PDF 231 kb]   (1451 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1393/11/1 | ویرایش نهایی: 1395/5/26 | پذیرش: 1394/8/5 | انتشار: 1394/12/18 | انتشار الکترونیک: 1394/12/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.