جلد 3، شماره 116 - ( 3-1392 )                   شماره 116 صفحات 16-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- رشته روان‌شناسی کودکان استثنایی
2- دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
چکیده:   (12877 مشاهده)

  در این پژوهش، پژوهشگر به مقایسه­ی هوش معنوی و سلامت روانی مادران دارای کودکان ناشنوا، نابینا و عادی پرداخته است. روش پژوهش علی - مقایسه­ای و همبستگی بوده است. جامعه­ی آماری این پژوهش را تمامی مادران دانش­آموزان ناشنوا، نابینا و عادی از مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 90-89 در شهر کرمانشاه تشکیل داده­اند، نمونه­ها شامل 70 نفر از مادران کودکان عادی، 70 نفر از مادران کودکان نابینا و70 نفر از مادران کودکان ناشنوا بودند که به شیوه­ی نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزاری که در این پژوهش به کار گرفته شد مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ ( SISRI-24 ) و پرسشنامه­ی سلامت روانی ( SCL-90-R ) می­باشد. داده­ها به وسیله­ی روش تحلیل واریانس یک راهه و همبستگی تجزیه و تحلیل شد، نتایج نشان داد بین هوش معنوی و سلامت روانی مادران کودکان ناشنوا، نابینا و عادی تفاوت معناداری وجود دارد و هوش معنوی می­تواند پیش بینی کننده ی سلامت روانی این مادران باشد.

متن کامل [PDF 605 kb]   (2230 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۲/۶/۳۱