زمینه: هدف از این پژوهش، مقایسه سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر دارای مشکلات یادگیری و دانشآموزان پسر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا بود.
روش: آزمودنیهای پژوهش شامل 160 دانشآموز پسر (40 نفر دارای مشکلات یادگیری، 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی متوسط و 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی بالا) پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای از میان دانشآموزان مدارس راهنمایی پسرانه اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا، آزمون هوشی ریون، آزمونهای محققساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد میانگین نمرههای سازگاری تحصیلی در دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا، بیشتر از دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری، دارای پیشرفت تحصیلی پایین و متوسط است؛ این در حالی است که بین دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین و متوسط تفاوت معنیداری بهدست نیامد.
نتیجهگیری: از این یافتهها میتوان درزمینه آموزش و خدمات مشاورهای برای دانشآموزان یادشده استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |