جلد 2، شماره 124 - ( 3-1393 )                   شماره 124 صفحات 52-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alikhani M, Bazrafshan S, Noroozi D. The Import of Improvisation Processing Training on Writing Skills of Hearing Impaired Children. J Except Educ 2014; 2 (124) :42-52
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-315-fa.html
علیخانی مرتضی، بذرافشان صابره، نوروزی داریوش. تاثیر آموزش با شیوه بداهه پردازی بر مهارت های نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 2 (124) :42-52

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-315-fa.html


1- آموزش و پرورش استثنایی ، mortezaalikhani90@yahoo.com
2- آموزش و پرورش استثنایی
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (13452 مشاهده)

هدف از این پژوهش بررسی اثر استفاده از روش نمایش بداهه بر بهبود مهارت­های نگارشی کودکان  آسیب دیده شنوایی بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانش­آموزان ناشنوا مقطع ابتدایی شهرستان ورامین در پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 92-91 تشکیل می­دادند که در مجموع82  نفر در قالب 8 کلاس بودند و دامنه سنی آنها 10 تا 13 سال بوده و معلولیت دیگری غیر از آسیب شنوایی نداشتند. نمونه پژوهش به طور مساوی از هر پایه تحصیلی و به شکل تصادفی انتخاب شد و نیمی از آنها به طور تصادفی گروه گواه و نیمی دیگر گروه کنترل را تشکیل می داد. تعداد هر یک از گروه های کنترل و گواه با توجه به حجم جامعه آماری 19 نفر بود  (نمونه گیری تصادفی ساده). برای جمع آوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته استفاده شد و برای آزمون فرضیه­ها از روش آمار استنباطی، برحسب مورد از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. مقدار  Fمحاسبه شده برای عامل گروه، 59/32  بود که معنی­دار است (001/0>p ). نتایج نشان داد که این شیوه در بهبود مهارت­های نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی موثر است.

واژه‌های کلیدی: بداهه پردازی، ناشنوایی، نگارش
متن کامل [PDF 727 kb]   (3001 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/3/13 | ویرایش نهایی: 1393/9/23 | پذیرش: 1393/3/16 | انتشار: 1393/4/7 | انتشار الکترونیک: 1393/4/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.