هدف این مقاله بررسی جایگاه بازی های رایانهای با رویکرد زبان شناختی درهوشمندسازی مدارس برای دانشآموزان اختلالات ویژه یادگیری با تمرکز بر اختلال خواندن می باشد. مولفان میکوشند با اتخاذ رویکردی مبتنی بر پژوهش و توسعه و با استفاده از تجارب آموزشی و توانبخشی خود و همکاران، ضمن احراز ضرورت تولید و به کارگیری نرم افزارهای کاربردی در هوشمند سازی مدارس برای دانش آموزان دارای اختلالات ویژه خواندن و با تبیین جایگاه نرم افزارها و بازی آموزشی - رایانه ای تخصصی در مسیر ارایه خدمات و مداخلات تخصصی در حیطه اختلالات یادگیری در مدارس هوشمند، مسیر طراحی و کاربردسازی نرم افزار بازی های رایانه ای مبتنی بر رویکرد زبان شناسی را تشریح نموده و چالشها و راهکارهای تلفیق آموزش و توانبخشی اختلالات خواندن با بازیهای رایانهای هدفمند و تخصصی را مورد بحث و واکاوی قرار میدهند. هوشمندسازی مدارس و استفاده از نرم افزارهای کاربردی در سطح مدارس جهت گیری نوینی است که در سال های اخیر از دغدغههای اصلی متولیان نظام تعلیم وتربیت ایران وبسیاری از کشورهای دیگر محسوب می شود.در این میان تجهیز مدارس به نرم افزارهای توانبخشی و آموزشی سودمند برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه چالش مضاعفی است که نیازمند تعامل متخصصان آموزش و توانبخشی با متخصصان علوم رایانه و رسانههای نوین آموزشی است. از میان کودکان دارای نیازهای ویژه ،دانش آموزان دارای اختلالات ویژه یادگیری ، گروه قابلتوجهی هستند که در مدارس عادی در حال تحصیل می باشند و ارایه خدمات توان بخشی و آموزش ویژه همواره آنها را با محدودیتها و آسیبهایی مواجه ساخته است از جمله آنکه برنامههای ترمیمی و جبرانی آنها نیازمند فعالیت های تخصصی بین رشته ای و نیازمند صرف هزینه ،اختصاص معلم تخصصی و خروج مکرر از کلاس درس است. این در حالی است که در مسیر هوشمند سازی مدارس، به کارگیری فنآوریهای نوین رایانهای میتواند ضمن به حداقل رساندن این آسیبها و محدودیتها، کارایی و ضریب بهبودی اختلالات را نیز افزایش دهد. شایان ذکر است بازیهای آموزشی رایانهای و نرم افزارهای کاربردی که براساس نظریات نوین آسیب شناسی اختلالات یادگیری طراحی میشوند، قادرند مشکلات واجشناختی و صرف ونحو و درک مطلب و سرعت خواندن دانشآموزان دارای اختلال یادگیری را تحریک نموده و غنی سازند و در نتیجه به عنوان یک بسته کمک آموزشی در بستر مدرسه، دشواری و حجم فعالیت مربی آموزش ویژه و معلم مدارس عادی را میکاهد و فرصت تکرار و تمرین و مهارتورزی را در بستر بازی و سرگرمی برای دانشآموز دارای اختلال یادگیری فراهم آورند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |