جلد 5، شماره 118 - ( 5-1392 )                   شماره 118 صفحات 48-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari Nekah S M, Kalani S, Ghanaee Chaman Abad A. An introduction to designing educational-computer games with the linguistics approach in the area of disorders especially in learning. J Except Educ 2013; 5 (118) :36-48
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-27-fa.html
اصغری نکاح سید محسن، کلانی سارا، غنایی چمن آباد علی. در آمدی بر طراحی بازی­های آموزشی- رایانه ای با رویکرد زبان شناختی درحیطه اختلالات ویژه یادگیری . تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 5 (118) :36-48

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-27-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (21048 مشاهده)

هدف این مقاله بررسی جایگاه بازی های رایانه­ای با رویکرد زبان شناختی درهوشمندسازی مدارس برای دانش­آموزان اختلالات ویژه یادگیری با تمرکز بر اختلال خواندن می باشد. مولفان می­کوشند با اتخاذ رویکردی مبتنی بر پژوهش و توسعه و با استفاده از تجارب آموزشی و توان‌بخشی خود و همکاران، ضمن احراز ضرورت تولید و به کارگیری نرم افزارهای کاربردی در هوشمند سازی مدارس برای دانش آموزان دارای اختلالات ویژه خواندن و با تبیین جایگاه نرم افزارها و بازی آموزشی - رایانه ای تخصصی در مسیر ارایه خدمات و مداخلات تخصصی در حیطه اختلالات یادگیری در مدارس هوشمند، مسیر طراحی و کاربردسازی نرم افزار بازی های رایانه ای مبتنی بر رویکرد زبان شناسی را تشریح نموده و چالش­ها و راهکارهای تلفیق آموزش و توا­ن­بخشی اختلالات خواندن با بازی­های رایانه­ای هدفمند و تخصصی را مورد بحث و واکاوی قرار می­دهند. هوشمندسازی مدارس و استفاده از نرم افزارهای کاربردی در سطح مدارس جهت گیری نوینی است که در سال های اخیر از دغدغه­های اصلی متولیان نظام تعلیم وتربیت ایران وبسیاری از کشورهای دیگر محسوب می شود.در این میان تجهیز مدارس به نرم افزارهای توان­بخشی و آموزشی سودمند برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه چالش مضاعفی است که نیازمند تعامل متخصصان آموزش و توان­بخشی با متخصصان علوم رایانه و رسانه­های نوین آموزشی است. از میان کودکان دارای نیازهای ویژه ،دانش آموزان دارای اختلالات ویژه یادگیری ، گروه قابل­توجهی هستند که در مدارس عادی در حال تحصیل می باشند و ارایه خدمات توان بخشی و آموزش ویژه همواره آنها را با محدودیت­ها و آسیب­هایی مواجه ساخته است از جمله آن­که برنامه­های ترمیمی و جبرانی آن­ها نیازمند فعالیت های تخصصی بین رشته ای و نیازمند صرف هزینه ،‌اختصاص معلم تخصصی و خروج مکرر از کلاس درس است. این در حالی است که در مسیر هوشمند سازی مدارس، به کارگیری فن­آوری­های نوین رایانه­ای می­تواند ضمن به حداقل رساندن این آسیب­ها و محدودیت­ها،‌ کارایی و ضریب بهبودی اختلالات را نیز افزایش دهد. شایان ذکر است بازی­های آموزشی رایانه­ای و نرم افزارهای کاربردی که براساس نظریات نوین آسیب شناسی اختلالات یادگیری طراحی می­شوند، قادرند مشکلات واج­شناختی و صرف ونحو و درک مطلب و سرعت خواندن دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری را تحریک نموده و غنی سازند و در نتیجه به عنوان یک بسته کمک آموزشی در بستر مدرسه، دشواری و حجم فعالیت مربی آموزش ویژه و معلم مدارس عادی را می­کاهد و فرصت تکرار و تمرین و مهارت­ورزی را در بستر بازی و سرگرمی برای دانش­آموز دارای اختلال یادگیری فراهم آورند.

متن کامل [PDF 732 kb]   (4177 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1392/6/18 | ویرایش نهایی: 1393/9/25 | پذیرش: 1392/7/27 | انتشار: 1392/7/27 | انتشار الکترونیک: 1392/7/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.