جلد 2، شماره 160 - ( 4-1399 )                   شماره 160 صفحات 82-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه فرهنگیان ، dr.alikhaki@yahoo.com
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (1824 مشاهده)
با وجود اینکه مشکلات و کمتوانیهای ناشی از اختلال طیف اتیسم، همراه همیشگی کودکان با اختلال طیف اتیسم است میتوان با مداخلههای درمانی زودهنگام، زمینۀ لازم جهت توانمندسازی این کودکان را فراهم ساخت. اما نکتهای که نباید از آن غافل شد این است که محیطهای معمول یادگیری براساس نیازها و خلق‏وخوی کودکان با اختلال طیف اتیسم طراحی نشدهاند و معمارانی که وظیفۀ طراحی فضاهای یادگیری برای این کودکان را برعهده دارند نسبت به مشکلات حسی آنها اطلاعات اندکی دارند، بنابراین قادر به طراحی فضاهای یادگیری برای آنها نیستند. در نتیجه، هدف از پژوهش حاضر، مرور مطالعات صورتگرفته در جهت ارائۀ راهکارهایی برای طراحی فضاهای یادگیری مخصوص کودکان با اختلال طیف اتیسم بود.
باتوجه به اهمیت رعایت مناسبسازی فضاهای یادگیری برای کودکان با اختلال طیف اتیسم، براساس «قانون حمایت از حقوق معلولان»، رهنمودهایی توسط مطالعات مختلف پیشنهاد شده است و رعایت اصولی ضرورت دارد. پژوهش حاضر نشان میدهـد مــطالعات صورتگرفته بر رعایت موارد زیر در طراحی فــضاهای یادگیری مــناسب تأکید کردهاند: 1) ساختار فضایی قابلدرک و سازمانیافته، 2) تأمین ترکیبی از فضاهای کوچک و بزرگ، 3) پیشبینیپذیری، 4) کنترل بیشتر کودک بر محیط، 5) درک منظور هر فضا، 6) مسیریابی، و 7) طراحی برای تعامل اجتماعی. باتوجهبه کاستیهایی که در این زمینه در ایران به چشم میخورد لزوم از میان برداشتن کاستیها و رعایت اصول طراحی فضاهای یادگیری برای کودکان با اختلال طیف اتیسم، بیش از پیش احساس میشود.
متن کامل [PDF 3405 kb]   (1379 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1398/11/24 | ویرایش نهایی: 1399/10/14 | پذیرش: 1399/8/25 | انتشار: 1399/4/1 | انتشار الکترونیک: 1399/4/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.