، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (2168 مشاهده)
« تراگتون » بیان داشت که بسیاری از افراد از جمله افراد ناشنوا – نابینا، کسانی که به تازگی نابینا شده و قادر به انجام برخی کارها با چاپ بزرگ بوده اما در عین حال به بریل نیاز دارند و آنهایی که دارای ناتواناییهای یادگیری ، توانایی ذهنی محدود یا احساسات لمسی محدود میباشند ، از کاربرد مرحله اول بریل سود میبرند . مرحله اول بریل همچنین میتواند برای برخی از افرادی که فقط خواستار یادگیری برای خواندن هستند ، یک دانشآموز دوره ابتدایی ، یک بزرگسال شرکت کننده در برنامه سوادآموزی یا شخصی که در حال یادگیری انگلیسی به عنوان زبان دوم میباشد نیز مفید واقع شود. این نکته مهم است که ملاک یادگیری بریل برای دانشآموزان فاقد بینایی ( به عنوان ناتوانایی اولیه ) تنها ملاک مورد استفاده برای دانشآموزان ناشنوا – نابینا نمی باشد. مزیت دیگر مرحله اول بریل این است که به همان میزان که کودک هم هجی کردن انگشتی و هم بریل را یاد میگیرد، توانایی هجی کردن نیز تقویت شده و بهبود مییابد. همچنین برنامه « مینه سوتا » از مرحله اول بریل برای کودکانی که دارای ناتواناییهای چندگانه هستند استفاده کرده و آموزش مرحله عالی بریل را زمانی آغاز میکند که آنها کاملا در الفبا مهارت پیدا کرده و شروع به خواندن کرده اند. خلاصه بریل ابزاری کارآمد جهت افزایش رویکرد ارتباط فراگیر افراد ناشنوا – نابینا میباشد ، به ویژه برای دانشآموزانی که از یک کد نظیر زبان اشاره یا هجی کردن انگشتی آغاز کردهاند .
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آسیب دیده بینایی دریافت: 1398/11/16 | پذیرش: 1398/11/27 | انتشار: 1398/11/27 | انتشار الکترونیک: 1398/11/27