جلد 6، شماره 72 - ( 9-1386 )                   شماره 72 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2949 مشاهده)
کودکان دارای اختلال دست نویسی ممکن است به درستی قادر به انجام اعمال حرکتی مورد نیاز نوشتن یا رونویسی حروف و اشکال نباشند، همین طور نتوانند اطلاعات درونداد بینایی را تبدیل به اعمال حرکتی ظریف (برونداد) نمایند. این عوامل که بسیار متعدد هستند در چند دسته کلی زیر قابل تقسیم بندی می‌باشند: عوامل حسی - حرکتی، عوامل شناختی و عوامل روانی - اجتماعی که هر یک از این عوامل به نوبه خود می توانند بر دست نویسی اثر گذاشته، خوانایی و یا سرعت آن را تحت تأثیر قرار دهند. در زمینه اجزاء دست نویسی میتوان به موارد زیر اشاره نمود: جدا نویسی، نوشتن حروف در مسیر غیرمتعارف، درشت‌نویسی و یا ریزنویسی، تناسب اندازه حروف و کلمه ها نسبت به یکدیگر، شیب نوشته، نحوه به دست گرفتن قلم، نحوه قرار دادن کاغذ، فشار وارد بر کاغذ، فشار وارد بر قلم، روی خط نویسی، طرز نوشتن دوایر ،اصله گذاری مناسب بین حروف و کلمه ها. اکثر کاردرمانگران بر جوانب حسی حرکتی دست‌نویسی کودک تأکید دارند و این مسئله باعث می شود که از جوانب شناختی و نیز جوانب روانی اجتماعی که ممکن است بر دست نویسی کودکان مؤثر باشند غافل شوند. دانش آموزانی که برای نوشتن تکلیف های کتبی خود به وقت بیشتری نیاز دارند در نوت برداری سر کلاس با مشکل مواجه هستند (گراهام، 1992)
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/12 | انتشار: 1398/11/12 | انتشار الکترونیک: 1398/11/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.