جلد 9، شماره 75 - ( 12-1386 )                   شماره 75 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available241. J Except Educ 2008; 9 (75)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1728-fa.html
باشعور لشکری مریم. ناشنوایی و مشکلات مضاعف (73تا 84-9-75- 1386). تعلیم و تربیت استثنایی. 1386; 9 (75)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1728-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3106 مشاهده)
در سایر موارد که مشکلات کودکان نمی تواند فقط به وسیله ی ناشنوایی توصیف شود ممکن است این کودکان نیازهای زبانی یا یادگیری خاص اضافی، مشکـــلات پاراسیس یا مشکــلات رفتاری هیجانی داشته باشند. آسیب شنوایی از طریق تأثیر روی زبان و ارتباط مانع یادگیری می شود که به افزایش ناتوانی هوشی منجر می‌شود که آن هم به نوبه ی خود توانایی فرد را، برای پردازش شناختی شنوایی کاهش می دهد و این چرخه ادامه پیدا می کند. توصیه به خانواده ها در مورد تربیت کودک ناشنوا مفید است و در بیشتر مواقع به والدین برای درک این که مشکلات ارتباطی شکلی از ارتباط است، کمک می‌کند. عزت‌نفس در کودکان ناتوان به ندرت مورد بحث قرار گرفته و تقریبا هیچ نوشته ای در رابطه با این که چگونه کودکان « ناشنوای دارای مشکلات اضافی » خود را می‌بیننند و اسنادهای آنها چگونه است وجود ندارد. با توجه به نیازهای ارتباطی و مشکلات اضافی آیا تفاوتی در تربیت کودکان ناشنوا وجود دارد؟ در گزارش اخیر انجمن ملی ناشنوایان 2003 که به وسیله ی وزارت بهداشت حمایت می‌شود تأکید شده بعضی جنبه‌های تربیت کودکان ناشنوا از کودک عادی متفاوت و بعضی دیگر مشابه است. در مورد همه ی خواهران و برادران که خواهر و برادر ناتوان دارند، نیاز به توجه به ویژگی‌های کودک در رابطه با عوامل ناتوانی وجود دارد (سان پاتی و هایز 1988) چرا که ممکن است روی درک آنها از آینده‌شان تأثیر داشته باشد. وجود مشکلات اضافی در کودکان آسیب‌دیده ی شنوایی اثر شدیدی روی رشد هیجانی، اجتماعی در طول زندگی آنها دارد بنابراین کمک روان‌شناختی جزء ضروری در رویکرد چند رشته‌ای ـ چند عاملی برای مراقبت از این کودکان است.
     
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/5 | انتشار الکترونیک: 1398/11/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.