جلد 7، شماره 84 و 85 - ( 10-1387 )                   شماره 84 و 85 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2837 مشاهده)
پژوهش حاضر برای بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش شدت علائم اختلال بی اعتنایی مقابله ای (ODD) دانش آموزان پسر 8 تا 10 ساله ی شهرستان نهاوند انجام شده است. این مطالعه از نوع تجربی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است و جامعه ی مورد مطالعه ی آن دانش آموزان پایه های دوم و سوم و چهارم دبستان های پسرانه ی شهرستان نهاوند می باشند. نمونه گیری به روش خوشه ای انجام شد و 30 دانش آموز که براساس فهرست رفتاری کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (ERF)، دارای ODD تشخیص داده شده بودند انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایشی (15=n) و گواه (15=n) تقسیم شدند. سپس آموزش مهارت های زندگی به مدت 2/5 ماه در 10 جلسه ی آموزشی 120 دقیقه ای برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دوره ی آموزش و دو ماه پس از آن، همه ی آزمودنی ها دوباره به کمک ابزار یاد شده ارزیابی شدند. تحلیل داده ها نشان داد گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه، پس از پایان جلسات آموزش مهارت های زندگی، براساس ارزیابی جداگانه ای والد و معلم، کاهش معناداری در نمرات شدت علائم رفتار بی اعتنایی مقابله ای پیدا کرده است (0/001 - p). بررسی پیگیری نیز نشان داد بهبودهای به دست آمده از آموزش دو ماه پس از پایان آموزش نیز همچنان حفظ شده است (0/001 - p) . آموزش مهارت های زندگی سبب کاهش شدت علائم اختلال بی اعتنایی مقابله ای در کودکان دچار ای اختلال می شود.
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1398/10/29 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.