جلد 4، شماره 92 - ( 5-1388 )                   شماره 92 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available122. J Except Educ 2009; 4 (92)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1606-fa.html
مهدویان مهدیه. اثر بخشی برنامه آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر پردازش شناختی برای کم توانان ذهنی (56تا70-7- 92-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 4 (92)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1606-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2866 مشاهده)
هدف این مطالعه بررسی این مسئله است که آیا برنامه‌ی مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر رویکرد پردازش‌ شناختی بر آموزش و تعمیم به سه مهارت اجتماعی(معذرت‌خواهی،غلبه بر آزار و اذیت و خودداری از تماس‌های نامناسب)دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی مؤثر است یا نه؟برنامه‌ی مهارت‌های اجتماعی ابعاد رویکرد پردازش شناختی(مهارت‌های رمزگذاری اجتماعی،مهارت‌های تصمیم‌گیری اجتماعی،مهارت‌های عملکرد اجتماعی و مهارت‌های ارزیابی اجتماعی)را به منظور آموزش مهارت‌های موردنظر پوشش می‌داد.در طول‌ جلسات آموزش از داستان‌ها و تصاویر کشیده‌شده با دست استفاده شد.جلسات آموزش مهارت‌های اجتماعی‌ سه بار در هفته و به صورت فردی انجام و پس از هر جلسه،جلسات تعمیم‌دهی برگزار شد.اثربخشی آموزش‌ با استفاده از یکی از رویکردهای طراحی تک‌موردی به نام الگوی بررسی چندگانه با بررسی وضعیت چنین‌ افرادی تعیین شد.نتایج مطالعه حاکی از اثرگذاری برنامه‌ی مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر رویکرد پردازش‌ شناختی بر آموزش و تعمیم‌بخشی مهارت‌های اجتماعی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود.
     
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1398/10/23 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.