جلد 4، شماره 92 - ( 5-1388 )                   شماره 92 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available121. J Except Educ 2009; 4 (92)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1605-fa.html
فیاضی بارجینی لیلا. روش های ارتباطی جایگزین و مکمل (گفتاری) (44تا55-6- 92-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 4 (92)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1605-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2979 مشاهده)
افراد دارای اختلالات شدید زبانی و گفتاری قادر به استفاده از ارتباط کلامی در موقعیت‌های مختلف‌ نیستند،از طرفی هدف آسیب‌شناس گفتار و زبان،ایجاد توانایی برقراری ارتباط در فرد مراجعه‌کننده‌ است.بنابراین در این افراد از روش‌های ارتباطی جایگزین و مکمل(گفتاری)به‌طور موقت یا دائمی جهت‌ ایجاد ارتباط مؤثر،سریع و دقیق استفاده می‌شود.همچنین راهکارهای ارتباط جایگزین و مکمل می‌توانند موجب رشد توانایی‌های زبانی و افزایش گفتار شوند. سامانه‌های ارتباط جایگزین و مکمل به دو دسته‌ی بدون کمک‌افزار و با استفاده از کمک‌افزار(ازجمله‌ وسایل ارتباطی الکترونیکی و نظام ارتباطی دستی)تقسیم می‌شوند.مهارت‌های زبانی،درکی،حرکتی، بینایی،شنوایی و...نقش مهمی در طراحی و استفاده از ارتباط جایگزین و مکمل ایفا می‌کنند.تصمیم برای‌ اجرای ارتباط جایگزین و مکمل به ارزیابی جامع گفتار و زبان و دوره‌هایی از درمان آزمایشی و ارزیابی‌ دوباره نیاز دارد،که توسط آسیب‌شناس گفتار و زبان و با مدیریت وی برای استفاده از اطلاعات سایر متخصصان انجام می‌شود.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اختلالات گفتار و زبان
دریافت: 1398/10/23 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.