جلد 8، شماره 98 و 99 - ( 12-1388 )                   شماره 98 و 99 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available79. J Except Educ 2010; 8 (98 and 99)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1562-fa.html
مرتضوی سعیده. ارگونومی و پیشگیری از معلولیت در دانش آموزان (53تا65-6- 98تا99-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 8 (98 و 99)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1562-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3002 مشاهده)
ارگونومی علمی است که برای تطبیق وتناسب محیط ، وظایف یا روش های کاری با کاربران به کار می رود. عدم رعایت اصول ارگونومی موجب آسیب های اسکلتی عضلانی می گردد که این عارضه می تواند بر روی بسیاری از اندام های بدن از جمله اندام هایی نظیر پشت، گردن ، شانه ها ، دست ها و پاها اثر بگذارد. عواملی که در پیشرفت این عارضه نقش دارند عبارتند از وضعیت نامناسب بدن ، حرکات تکراری، اعمال نیروی زیاد، فشار روانی تماسی و... که در نتیجه عارضه ایجاد شده میزانی از نقص در فرد به وجود می آید که نوع واحدی از ناتوانی را به دنبال داشته و متعاقب آن ناکامی و محرومیت و عدم دسترسی به امکانات حاصل می شود. از مقطع بروز نقص به بعد را معلولیت می گویند. معلولیت سه مولفه دارد که فرایند یا به تعبیری یک روند است. سه مولفه روند معلولیت عبارت اند از نقص، ناتوانی، معلولیت که با رعایت اصول ارگونومی می توان از پیامدهای معلولیت در دانش آموزان عادی واستثنایی پیشگیری کرد و یا به حداقل رساند. پژوهش حاضر از نوع پزوهش مروری و با جمع آوری مطلب از کتب و مقالات علمی معتبر انجام گرفته است. یافته ها و نتیجه گیری این بررسی نشان می دهد که رعایت اصول ارگونومیکی زیر به حفظ سلامت فرد و پیشگیری از معلولیت کمک خواهد کرد: کوله پشتی ، میز و صندلی کلاس و فضای مدرسه را با دانش آموز و شرایط آن متناسب سازید. اصول صحیح انتخاب و استفاده از کوله پشتی ، میز و صندلی و رایانه مناسب را آموزش دهید .
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: جسمي - حركتي
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.