جلد 6، شماره 106 - ( 12-1389 )                   شماره 106 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., .. Not Available10. J Except Educ 2011; 6 (106)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1493-fa.html
حسین خانزاده عباس علی، یعقوب نژاد ساجد. بررسی مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان با نیازهای ویژه در محیط های شغلی (4تا 17-1-106-1389). تعلیم و تربیت استثنایی. 1389; 6 (106)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1493-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3309 مشاهده)
مهارت های اجتماعی به انجام رفتارهای خاص مطابق با هنجارها و الزامات محیط اجتماعی و تعاملات بین فردی، و انجام ندادن یا عدم بروز رفتارهای ناپسند اجتماعی اطلاق می گردد. دارا بودن این مهارت ها استقلال، قابلیت پذیرش و کیفیت مطلوب زندگی را بهبود بخشیده و برای سازش یافتگی اجتماعی و کارکرد بهنجار فرد، مهم هستند. مهارت‌های اجتماعی یک فرد بر توانایی او در بازی کردن، یادگیری، کار، و مشارکت در فعالیت‌های تفریحی در طول زندگی تأثیر می‌گذارد. افراد با مشکلات در مهارت ها و قابلیت‌های اجتماعی مناسب، در معرض مواجه شدن با پیامدهای منفی از قبیل طرد شدن توسط همسالان، ظهور اختلالهای روان‌شناختی، اخراج از مدرسه، گوشه‌گیری، جرم و جنایت و عملکرد تحصیلی پایین هستند. مهارت‌های اجتماعی و عدم بروز رفتارهای ضد اجتماعی با استخدام موفق رابطه مثبت دارد. تعامل اجتماعی نقش مهمی را در موقعیت‌های استخدام بازی می‌کند. بنابراین رشد مهارت‌های اجتماعی برای افراد به هنگام انتقال آنها از مدرسه به کار ضروری است. بدین ترتیب با توجه به اهمیت بیش از حد مهارت های اجتماعی مرتبط با کار مانند پیروی از دستورات، تقاضای کمک، سهیم کردن اطلاعات کاری و پذیرش انتقاد توسط بیشتر کارفرماها؛ مقاله حاضر سعی بر آن دارد، ضمن بیان تعریف و توصیف مهارتهای اجتماعی و اهمیت و ضروت آموزش این مهارتها در جستجو و حفظ و نگهداری شغلی؛ راهکارها و فرایند چرخه آموزش مهارت های اجتماعی را به تفصیل مورد بحث قرار دهد.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: توان بخشي
دریافت: 1398/10/17 | پذیرش: 1398/10/18 | انتشار: 1398/10/18 | انتشار الکترونیک: 1398/10/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.