1- ، Abbaskhanzade@gmail.com
چکیده: (3268 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: تحلیل رفتارکاربردی و بازیدرمانی میتوانند روشهای موثر برای حل مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک باشند. در این بین، مقایسه اثربخشی تحلیل رفتارکاربردی و بازیدرمانی موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش تحلیل رفتارکاربردی و بازیدرمانی بر مشکلات رفتاری کودکان اتیسم انجام گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح آن به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی کودکان پسر مبتلا به اتیسم مراجعهکننده به مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی استان گیلان در دامنه سنی 6 تا 11 بود. حجم نمونه 30 شرکتکننده بود که به صورت تصادفی در سه گروه تحلیل رفتار کاربردی، بازیدرمانی وکنترل (10=n) جایگذاری شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مشکلات رفتاری استفاده شد. در انتها، دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین شاخصهای مشکلات رفتاری گروه های آزمایش (تحلیل رفتار کاربردی و بازیدرمانی) در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش پیدا کرده است (01/0> p). همچنین در مقایسه دو روش درمانی، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0< p).
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، هر دو روش تحلیل رفتار کاربردی و روش بازیدرمانی، به یک اندازه در کاهش مشکلات رفتاری این کودکان موثر بودهاند. در همین راستا، نتایج مطالعه حاضر حاکی از عدم وجود تفاوت مشخص در میزان تاثیرگذاری تحلیل رفتارکاربردی و بازیدرمانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم است.
واژههای کلیدی: اختلال طیف اتیسم، تحلیل رفتار کاربردی، بازیدرمانی، مشکلات رفتاری
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
اتيسم دریافت: 1398/3/8 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1398/3/21 | انتشار: 1398/7/1 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1