جلد 6، شماره 155 - ( 12-1397 )                   شماره 155 صفحات 20-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، Abbaskhanzade@gmail.com
چکیده:   (3268 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی می­توانند روش­های موثر برای حل مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک باشند. در این بین، مقایسه اثربخشی تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان اتیسم انجام گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی و طرح آن به صورت پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی کودکان پسر مبتلا به اتیسم مراجعه­کننده به مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی استان گیلان در دامنه سنی 6 تا 11 بود. حجم نمونه 30 شرکت­کننده بود که به صورت تصادفی در سه گروه تحلیل رفتار کاربردی، بازی­درمانی وکنترل (10=n) جای­گذاری شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه مشکلات رفتاری استفاده شد. در انتها، داده­ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل گردیدند.
یافته­ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین شاخص­های مشکلات رفتاری گروه های آزمایش (تحلیل رفتار کاربردی و بازی­درمانی) در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش پیدا کرده است (01/0> p). همچنین در مقایسه دو روش درمانی، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0< p).
نتیجه­گیری: با توجه به یافته­ها، هر دو روش تحلیل رفتار کاربردی و روش بازی­درمانی، به یک اندازه در کاهش مشکلات رفتاری این کودکان موثر بوده­اند. در همین راستا، نتایج مطالعه حاضر حاکی از عدم وجود تفاوت مشخص در میزان تاثیرگذاری تحلیل رفتارکاربردی و بازی­درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم است.
واژه­های کلیدی:  اختلال طیف اتیسم، تحلیل رفتار کاربردی، بازی­درمانی، مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 178 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1398/3/8 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1398/3/21 | انتشار: 1398/7/1 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.