جلد 3، شماره 152 - ( 6-1397 )                   شماره 152 صفحات 26-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، nashriyeh2005@yahoo.com
چکیده:   (2962 مشاهده)
زمینه: برخی مشکلات یا ناکارآمدی‎ها در شیوه‎های آموزشی ناشنوایان را می‎توان ناشی از این امر دانست که حق آموزشی و نیاز ناشنوا به فراگیری علوم، دروس و دانش‌های رایج در نظام آموزشی کشور، با نیاز وی به یادگیری زبان فارسی به صورت مجزا پاسخ داده نمی‎شود و اصولاً به مجزا بودن این دو نیاز آموزشی، به خصوص برای کودکان ناشنوا توجه نمی‎شود. دراین مقاله با استناد به یافته‎های پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی نشان خواهیم داد که دانش‎آموز ناشنوا فردی دوزبانه است و زبان فارسی زبان اصلی وی نیست.
نتیجه گیری: از این رو راهکار پیشنهادی برای آموزش ناشنوایان که در این مقاله ارائه می‎شود، راهکار آموزش دوزبانه است. بدین صورت که علوم و دروس مختلف رایج در نظام آموزشی کشور را به زبان اول ناشنوایان، یعنی به زبان اشاره به او آموزش دهیم و یادگیری زبان فارسی را با روش‎های مخصوص آموزش زبان دوم و در مسیر موازی ببریم.
 
متن کامل [PDF 195 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: 1398/1/18 | ویرایش نهایی: 1398/10/10 | پذیرش: 1398/1/18 | انتشار: 1398/1/18 | انتشار الکترونیک: 1398/1/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.