جلد 1، شماره 159 - ( 2-1399 )                   شماره 159 صفحات 46-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masnavi Khan A. Prediction of Mother- child Interaction Based on Personality Traits And Coping Styles of Mothers of Children With Intellectual Disability. J Except Educ 2020; 1 (159) :39-46
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1392-fa.html
مثنوی‌خوان آفرین. پیش‌بینی تعامل مادر - کودک بر اساس ویژگی‌های شخصیتـــی و سبک‌های مـقابله‌ای مادران دارای کودک با کم‌توانـــی هوشـــی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1399; 1 (159) :39-46

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1392-fa.html


دانشگاه ازاد ، masnaviafarin@gmail.com
چکیده:   (1940 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش پیش‌بینی تعامل مادر-کودک بر اساس ویژگی شخصیتی و سبک مقابله‌ای در مادران دارای کودک با کم‌توانی ‌هوشی بود. 
روش: پژوهش پیش‌رو از نوع همبستگی است. نمونۀ آماری شامل 209 نفر از مادران دارای کودک با کم‌توانی ‌هوشی بود که به‌صورت طبقه‌ای از چهار ناحیۀ آموزش و پرورش شهرستان کرج در سال تحصیلی 96-97 انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ شخصیتی نئو مک کری و کاستا (1985) و تعامل مادر-کودک رابرت (1961) و سبک مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (1988)، و جهت تحلیل داده‌ها  از شاخص آماری پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل یافته‌ها نشان داد ویژگی شخصیت و سبک‌های مقابله‌ای توان پیش‌بینی تعامل مادر-کودک را ندارند. همچنین میان برخی از خرده‌مقیاس‌های متغیر ویژگی شخصیتی و تعامل مادر کودک رابطۀ معناداری وجود دارد     (05/0p›). میان خرده‌مقیاس پذیرش با خرده‌مقیاس‌های انعطاف‌پذیری و مسئولیت‌پذیری رابطۀ مثبت و مستقیم و میان خرده‌مقیاس‌های حمایت، سهل‌گیرانه و طرد با خرده‌مقیاس‌های روان‌نژندگرایی، انعطاف‌پذیری، دلپذیری و مسئولیت‌پذیری رابطۀ معکوس و منفی وجود دارد. میان خرده‌مقیاس‌های متغیر راهبردهای مقابله‌ای و تعامل مادر-کودک رابطه معناداری (05/0p›) وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده می‌توان گفت برای پیش‌بینی کیفیت تعامل مادر-کودک با کم‌توانی ‌هوشی ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های مقابله‌ای مادران، نقش چندانی نداشته و متغیرهای دیگری این ارتباط را تبیین می‌کنند.
متن کامل [PDF 264 kb]   (508 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1397/12/14 | ویرایش نهایی: 1399/6/16 | پذیرش: 1398/7/13 | انتشار: 1399/2/1 | انتشار الکترونیک: 1399/2/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.