1- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
2- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، cognition20@yahoo.com
چکیده: (1907 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف مقایسه مهارتهای حرکتی دانشآموزان با کمتوانی هوشی دارای لکنت زبان، مشکلات تلفظی، و گفتار بهنجار انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه پسرویدادی از نوع علی-مقایسهای بود. از میان جامعۀ دانشآموزان پسر ابتدایی با کمتوانی هوشی شهر ارومیه، 90 نفر (هر گروه 30 نفر) به روش نمونه گیری تمامشمار و در دسترس انتخاب شدند. برای همۀ گروهها آزمون تجدیدنظرشدۀ مهارتهای حرکتی لینکلن-اوزرتسکی اجرا شد. دادهها با روشهای آماری تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس تکمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که تمام ابعاد مهارتهای حرکتی شامل؛ هماهنگی عمومی پویا، هماهنگی عمومی ایستا، هماهنگی دستی پویا، سرعت حرکت، حرکات ارادی همزمان متقارن و حرکات ارادی ناهمزمان نامتقارن در گروه دارای گفتار بهنجار بهطور معناداری بالاتر از میانگین گروههای با لکنت زبان و مشکلات تلفظی بود (05/0>P).، اما بین میانگین مهارتهای حرکتی گروههای با لکنت زبان و مشکلات تلفظی به جزء مهارت هماهنگی عمومی پویا، تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به این که رشد متعادل تواناییهای حرکتی اساس یادگیریهای بعدی است، اصلاح دشواریهای حرکتی پیش از شروع آموزش مهارتهای دیگر ضروری است.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
كم توان ذهني دریافت: 1397/9/26 | ویرایش نهایی: 1399/6/16 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/2/1 | انتشار الکترونیک: 1399/2/1