جلد 2، شماره 157 - ( 4-1398 )                   شماره 157 صفحات 74-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahzadeh Rafi M, Alizadeh H. Emotional abuse: definition, prevalence, consequences and interventions. J Except Educ 2019; 2 (157) :59-74
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1368-fa.html
عبداله زاده رافی مهدی، علیزاده حمید. آزاردیدگی هیجانی: تعاریف، شیوع، پیامدها و مداخلات. تعلیم و تربیت استثنایی. 1398; 2 (157) :59-74

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1368-fa.html


1- دانشگاه ملایر ، rafi.mehdi@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (3108 مشاهده)
آزاردیدگی هیجانی، الگوی تکراری از بدرفتاری هیجانی مراقب با کودک است به شکلی که به کودک القاء می‌کند که فاقد ارزش، ناقص، دوست‌نداشتنی و ناخواسته است. آزاردیدگی هیجانی می‌تواند طبقات مختلفی داشته باشد از قبیل توهین، ایجاد حس بی‌اعتمادی به خود، تهدید، خراب کردن دوستی‌های فرزند، بی‌توجهی/غفلت هیجانی، تحقیر، بی‌محبتی/طرد، اجبار و آشفتگی خانواده.
آزاردیدگی هیجانی پدیده‌ای بسیار شایع و کمتر شناخته‌شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که تا 75 درصد کودکان و نوجوانان می‌توانند در سطوحی با آزاردیدگی هیجانی روبرو شده باشند. مواجهه با سطوح متوسط و زیاد آزار هیجانی می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد. آزاردیدگی هیجانی می‌تواند بر رشد جسمی، هیجانی و شناختی کودکان اثر بگذارد و باعث مشکلات رفتاری، هیجانی و تحصیلی شوند. همچنین، پیامدهای آن به دوره بزرگ‌سالی نیز کشیده می‌شود.
برخی از عوامل مرتبط با والدین، احتمال آزار گری هیجانی را افزایش می‌دهند مانند سن کم والدین، تجربه آزاردیدگی در دوره کودکی، نوع سبک دلبستگی، تجربه خشونت در خانواده فعلی، مشکلات روان‌شناختی و اعتیاد. همچنین سن و جنسیت کودک نیز در میزان آزاردیدگی هیجانی وی نقش دارد.
می‌توان با ارتقاء عامل‌های حفاظتی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد آزاردیده هیجانی، از تبعات منفی آزاردیدگی هیجانی کاست.
متن کامل [PDF 5471 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1397/8/8 | ویرایش نهایی: 1398/10/3 | پذیرش: 1397/11/14 | انتشار: 1398/10/3 | انتشار الکترونیک: 1398/10/3

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.