جلد 5، شماره 154 - ( 10-1397 )                   شماره 154 صفحات 36-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

haroon rashidi H, ghalavandi M. The relationship between schema emotional and coping strategies with psychological distress in mother's exceptional children. J Except Educ 2019; 5 (154) :27-36
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1347-fa.html
هارون رشیدی همایون، قلاوندی محمد. رابطه طرحواره های هیجانی و راهبردهای مقابله ای با درماندگی روانشناختی مادران کودکان استثنایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1397; 5 (154) :27-36

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1347-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول ، haroon_rashidi2003@yahoo.com
چکیده:   (3143 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه طرحواره‌های هیجانی و راهبردهای مقابله‌ای با درماندگی روان‌شناختی مادران کودکان استثنایی است. روش: روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان استثنایی شهر اندیمشک و نمونه پژوهش شامل 210 نفر از این مادران بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه‌های راهبردهای مقابله‌ای (کارور، 1989)، طرحواره‌های هیجانی (لیهی، 2002) و فرم کوتاه مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی (لاوبوند و لاوبوند، 1995) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین طرحواره های هیجانی و راهبردهای مقابله‌ای با افسردگی، اضطراب و استرس مادران کودکان استثنایی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد طرحواره های هیجانی و راهبردهای مقابله ای 28 درصد از افسردگی، 45 درصد از اضطراب و 36 درصد از استرس را تبیین می‌کنند. نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج نشان می‌دهد سلامت روانی افراد تاثیر طرحواره‌های هیجانی و راهبردهای مقابله‌ای قرار می‌گیرد. طرحواره های هیجانی، راهبرد هیجان‌مدار و اجتنابی در کاهش سلامت روانی و راهبرد مسئله‎مدار در افزایش آن نقش دارد.
متن کامل [PDF 204 kb]   (247 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1397/4/26 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/10/21 | انتشار: 1398/2/24 | انتشار الکترونیک: 1398/2/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.