جلد 1، شماره 156 - ( 2-1398 )                   شماره 156 صفحات 77-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, Foroughipour M. Cognitive functioning in children and adolescents with multiple sclerosis. J Except Educ 2019; 1 (156) :65-77
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1337-fa.html
یزدانی سارا، فروغی پور محسن. عملکرد شناختی در کودکان و نوجوانان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس). تعلیم و تربیت استثنایی. 1398; 1 (156) :65-77

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1337-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد ، yazdani.sarah@mail.um.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (2489 مشاهده)
هدف: بررسی عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس).
روش­شناسی پژوهش:نویسنده این پژوهش پروفایل عصب-­روانشناسی[1] 37 کودک مبتلا به ام اس که تشخیص بالینی قطعی در مورد بیماری آنها صورت گرفته بود را بررسی و به لحاظ یافتن رابطۀ احتمالی میان عملکرد شناختی و مشخصه­های بالینی مورد ارزیابی قرار داد.
یافته­ها: از 37 کودک و نوجوان ارزیابی شده، 35% از آنها به­طور چشمگیری دارای اختلال در عملکرد شناختی بودند. عملکرد شناختی بطور کامل با چندین متغیر بالینی در ارتباط بود که دربرگیرندۀ میزان وضعیت ناتوانی گسترده[2] جدید[3]، تعداد کل دفعات عود بیماری[4] و طول بیماری بود. بیماری ام اس بطور نامطلوبی بر عملکرد تحصیلی بیش از یک سوم این کودکان تاثیر گذاشت.
نتیجه­گیری: آسیب­های شناختی در کودکان مبتلا به ام اس مشاهده می­شود. برنامه­ریزی جامع برای درمان این کودکان باید دربرگیرندۀ تایید این امر باشد که این قشر از کودکان ممکن است برای امور تحصیلی خود نیازمند دریافت تسهیلات آموزشی باشند.
 
[1] Neuropsychological profile
[2] Expanded Disability Status Scale (EDSS)
[3] منظور از «جدید» این است که ارزیابی این مقیاس به تازگی صورت گرفته باشد و آزمون­گیرنده به ارزیابی­های قدیمی اتکا ننماید.
[4] Relapse  
متن کامل [PDF 185 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: پزشكي
دریافت: 1397/4/9 | ویرایش نهایی: 1398/9/24 | پذیرش: 1398/2/11 | انتشار: 1398/9/24 | انتشار الکترونیک: 1398/9/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.