جلد 7، شماره 120 - ( 7-1392 )                   شماره 120 صفحات 49-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

YaqoubNejad‎ S ‎, Khazeny‎ S M ‎. Social cognition in children and adolescents Down Syndrome. J Except Educ 2013; 7 (120) :37-49
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-133-fa.html
یعقوب نژاد‌ ساجد، مدیرخازنی سیده‎ ‎مرجان. شناخت اجتماعی در کودکان و نوجوانان نشانگان داون. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 7 (120) :37-49

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-133-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (11411 مشاهده)

  شناخت­اجتماعی به چگونگی درک کودکان از دیدگاه، احساس، اندیشه­ها، نیت­ها و انگیزش­های خود و دیگران و اینکه درباره روابط اجتماعی چطور فکر می­کنند، اشاره دارد. فرایند­های شناخت­اجتماعی، فرد را در پیش­بینی رفتار دیگران، کنترل­خود و در نتیجه تنظیم تعامل­اجتماعی توانا می­سازد. ازسوی­دیگر، پژوهش­ها نشان داده است، کارکرد کودکان و نوجوانان نشانگان­داون در پاسخگویی به تکالیف نظریه­ذهن به ­ عنوان آخرین روند پژوهشی درباره تحول شناخت­­­اجتماعی، ضعیف­تر از همسالان عادی است، این­ ­ درحالی است که در سال­های اخیر با گسترش تعریف کم­توانی­­ذهنی در زمینه­ی"کفایت­اجتماعی "و"مهارت­های بین­فردی"، هدف از آموزش این کودکان و نوجوانان، آماده نمودن آن‌ها برای انجام فعالیت­های روزمره­ی زندگی ، پذیرش مسؤولیت­های فردی و اجتماعی و آموزش­حرفه­ای خاص متناسب با توانایی، استعداد و علاقه آن‌ها درنظر گرفته­شده است. با این­حال موفقیت کودکان و نوجوانان نشانگان­داون، بدون دارا بودن توانایی­های شناخت­اجتماعی بعید به نظر می­رسد. این مقاله تلاش دارد تا ضمن تبیین مفهوم شناخت­اجتماعی و بررسی کارکردهای آن، به مرور پژوهش­های صورت­گرفته در حوزه شناخت­اجتماعی کودکان و نوجوانان نشانگان­داون پرداخته و در نهایت برخی از مهم‌ترین عوامل موثر در رشد­ شناخت­اجتماعی این گروه از کودکان و نوجوانان را شناسایی و معرفی نماید.

متن کامل [PDF 813 kb]   (2746 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/8/26 | ویرایش نهایی: 1393/9/24 | پذیرش: 1392/8/26 | انتشار: 1392/8/26 | انتشار الکترونیک: 1392/8/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.