دانشگاه علامه طباطبایی ، m.nik60@gmail.com
چکیده: (6570 مشاهده)
خواندن از مهارتهای مورد تاکید در تمامی نظامهای تعلیم و تربیت است، چرا که پیشرفت در خواندن، رشد سایر حیطههای سوادآموزی را در پی دارد. هرچند هدف اصلیِ خواندن درک مطلب است؛ اما روانخوانی پیشنیاز اصلی درک خواندن می باشد. هدف این مقاله بررسی تعاریف و عوامل موثر بر روانخوانی می باشد. خواندن بهعنوان فعالیت شناختیِ توصیف و تفسیر علائم چاپی، شامل فرایندی پیچیده است که کیفیت آن در دستاوردهای خواندن تاثیر مستقیم دارد. عدم رشد روانخوانی میتواند از مشکلات جدی در دانشآموزان باشد که به علت نبود مشخصههای ظاهری مشکل، شناسایی و گاه پذیرفتن آن برای والدین و متصدیان تعلیم و تربیت دشوار و زمانبر است. عوامل گوناگونی از قبیل مشخصههای فردی خواننده، ویژگیهای تکلیف و برنامههای آموزشی در رشد روانخوانی تاثیرگذار هستند. بنابراین ارتقای مهارت روانخوانی با در نظر گرفتن ویژگیهای فردی خواننده، ویژگیهای تکلیف و محیط آموزشی مطالعه، ممکن خواهد بود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1397/2/29 | ویرایش نهایی: 1397/5/14 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار: 1397/3/20 | انتشار الکترونیک: 1397/3/20