1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه اصفهان ، a.ghamarani@edu.ui.ac.ir
چکیده: (3868 مشاهده)
زمینه: بهطورکلی، الگوهای رفتاری مخربی از قبیل اختلال کمتوجهی-بیشفعالی، نافرمانی مقابلهای و سلوک و اختلالهای افسردگی و اضطرابی را با عنوان اختلالهای هیجانی-رفتاری معرفی میکنند. از آنجا که این اختلالها مشکلاتی را در مدرسه، خانه و دیگر موقعیتهای اجتماعی برای این کودکان و اطرافیان آنها ایجادکرده، همچنین بر عمکلرد روانی-اجتماعی و موفقیتهای تحصیلی آنها اثر سوء میگذارد، انجام مداخلههایی برای کاهش مشکلات رفتاری این کودکان، ضروری به نظر میرسد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، معرفی برنامه سالهای باورنکردنی بهعنوان مداخلهای برای کاهش مشکلات رفتاری این کودکان بود. به این منظور با روش مروری، متون اصلی شامل کتابها و مقالههای علمی در این زمینه طی سالهای 1995 تا 2017 از پایگاههای معتبر اطلاعاتی استخراج و بررسی شد.
نتیجهگیری: مرور ادبیات پژوهش نشان داد که برنامه سالهای باورنکردنی میتواند از طریق آموزش والدین بهعنوان مداخلهای کارآمد، کمهزینه و مقرونبهصرفه برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان با اختلالهای هیجانی-رفتاری در مدارس و کلینیکهای توانبخشی استفاده شود.
نوع مطالعه:
مطالعۀ تکآزمودنی |
موضوع مقاله:
اختلالات رفتاري دریافت: 1396/6/18 | ویرایش نهایی: 1396/12/26 | پذیرش: 1396/10/13 | انتشار: 1396/12/20 | انتشار الکترونیک: 1396/12/20