1- دانشگاه ازاد قاین ، z.abasi29@gmail.com
2- دانشگاه ازاد قاین
چکیده: (4441 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع اختلال طیف اتیسم بهطور چشمگیری در طی دهههای گذشته افزایش یافته است. درواقع، اختلال طیف اتیسم درحالحاضر در میان ناتوانیهای تحولی دارای بالاترین شیوع در ایالت متحده است که براساس آخرین آمار، در هر 68کودک، یکنفر مبتلا به این اختلال معرفی شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش فعالیتهای ادراکی-حرکتی بر تواناییهای حرکتی ظریف کودکان با اختلال طیف اتیسم بود.
روش: روش این پژوهش آزمایشی بود و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کودکان با اختلال طیف اتیسم شهر مشهد بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از بین کودکان با اختلال طیف اتیسم، 30کودک ۷-۱۲ساله با عملکرد متوسط انتخاب شدند و بهطور تصادفی در 2گروه آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) قرار گرفتند. سپس با استفاده از پرسشنامه رشد حرکتی لینکن-اوزرتسکی تواناییهای حرکتی ظریف کودکان سنجیده شد و پیش از اجرای برنامه، عدمتفاوت معنادار در 2گروه تایید شد، سپس دانشآموزان گروه آزمایش طی 12 جلسه 45دقیقهای در جلسات آموزش فعالیتهای ادراکی-حرکتی شرکت کردند و پس از آن آزمون به عمل آمد و نتایج با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آزمون تیمستقل و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت 2گروه آزمایش و گواه از نظر افزایش تواناییهای حرکتی ظریف معنیدار است (0001/0=p). به این صورت که گروه آزمایش نسبت به گروه گواه از نظر تواناییهای حرکتی ظریف پیشرفت کردهاند.
نتیجهگیری: آموزش فعالیتهای ادراکی–حرکتی بر تواناییهای حرکتی ظریف کودکان با اختلال طیف اتیسم تاثیر مثبت دارد که این موضوع برای استفاده در برنامههای مداخلهای و پژوهشهای آتی بسیار حائز اهمیت است.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
اتيسم دریافت: 1396/3/25 | ویرایش نهایی: 1396/12/26 | پذیرش: 1396/5/11 | انتشار: 1396/12/20 | انتشار الکترونیک: 1396/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول