جلد 3، شماره 146 - ( 6-1396 )                   شماره 146 صفحات 45-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار دانشگاه شیراز ، ghemati@shirazu.ac.ir
2- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
چکیده:   (884 مشاهده)

زمینه و هدف: مشکلات رفتاری-هیجانی دانش‌آموزان با نرخ‌ بالایی از معضلات اجتماعی همراه است و برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند، بنابراین مستلزم توجه ویژه مسئولان و دست‌اندکاران تعلیم و تربیت است. در این راستا، حمایت و مداخله رفتاری مثبت، نوعی رویکرد آموزشی است که می‌تواند برای کاهش و حذف مشکلات رفتاری-هیجانی دانش‌آموزان راهگشا باشد. حمایت و مداخله رفتاری مثبت، رویکردی است برای افزایش رفتار اجتماعی، بهبود پیامدهای بلندمدت زندگی در آینده و کاهش رفتارهای چالش‌برانگیز که می‌تواند جایگزینی مناسب برای رویکردهای تنبیهی سنتی باشد.

نتیجه‌گیری: به‌طورکلی می‌توان گفت رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت می‌تواند حس انگیزش را در دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی افزایش داده و تاثیر مثبتی در کاهش رفتارهای مشکل‌آفرین، تنظیم هیجانی و پیشرفت تحصیلی این دانش‌آموزان داشته باشد. درواقع رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت می‌تواند راهکارهای غیرکارآمد در مدارس را تغییر دهد و محیطی مثبت و قابل پیش‌بینی برای دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی فراهم کند. در این مقاله پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه، تعریف رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت ارایه شده، سپس تاریخچه رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت آورده شده است. در ادامه ضرورت و اهمیت رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت، سطوح حمایت و مداخله رفتاری مثبت و کاربرد رویکرد حمایت و مداخله رفتاری مثبت برای دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری-هیجانی در ایران ارایه ‌شده و در پایان نتیجه‌گیری صورت گرفته ‌است.

متن کامل [PDF 104 kb]   (266 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸