جلد 2، شماره 145 - ( خرداد و تیر 1396 )                   شماره 145 صفحات 29-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmandnia A, Mahaki F, Sharifi H, Heydari K. Investigating the Effectiveness of Physical Education on the Social Competency of Students with Mental Disability in Pre-professional Courses. Exceptional Education. 2017; 2 (145) :29-38
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1058-fa.html
ارجمندنیا علی اکبر، محکی فرهاد، شریفی جندانی حمیدرضا، حیدری خدابخش. بررسی اثربخشی برنامه تربیت‌بدنی بر بهبود شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی در دوره پیش‌حرفه‌ای . تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 2 (145) :29-38

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1058-fa.html


1- دانشیار دانشگاه تهران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
2- کارشناس ارشد آموزش و پرورش استثنایی
3- کارشناس ارشد آموزش و پرورش استثنایی ، hamid255@yahoo.com
4- مدرس دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان باهنر اصفهان
چکیده:   (463 مشاهده)

زمینه: امروزه ضرورت پرداختن به شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی امری ضروری به نظر می‌رسد. آموزش برنامه تربیت‌بدنی در این راستا در جهت ارتقای شایستگی اجتماعی می‌تواند نقشی موثر و مثبت ایفا کند. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی آموزش برنامه تربیت‌بدنی بر بهبود شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی اجرا شد.

روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. تعداد 30 دانش‌آموز پسر کم‌توان‌ذهنی 14 تا 18 ساله با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب ‌شدند. آزمودنی‌ها به‌صورت تصادفی به 2گروه 15 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه). گروه آزمایش، برنامه تربیت‌بدنی را در 9جلسه دریافت کردند، درحالی‌که به گروه گواه این آموزش ارایه نشد. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش پرسش‌نامه شایستگی اجتماعی بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله، میانگین شایستگی اجتماعی گروه آزمایش به‌طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود. همچنین آموزش برنامه تربیت‌بدنی بر همه خرده‌مقیاس‌های شایستگی اجتماعی (مهارت‌های شناختی، رفتاری، شایستگی هیجانی و آمایه انگیزشی) اثر مثبت و معناداری داشت.

نتیجه‌گیری: برنامه تربیت‌بدنی باعث بهبود شایستگی اجتماعی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی شد؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای ارایه آموزش تربیت‌بدنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

متن کامل [PDF 304 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۵/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۴/۱۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول