جلد 5، شماره 142 - ( آذر و دی (ویژه نامه کاردرمانی) 1395 )                   شماره 142 صفحات 23-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Havaei N. The Role of Occupational Therapy on Improvement of Handwriting Problems in Primary School Aged Children. J Except Educ 2016; 5 (142) :18-23
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1037-fa.html
حوائی ناصر. نقش کاردرمانی در بهبود اختلال نوشتن دانش‌آموزان دوره ابتدایی . تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 5 (142) :18-23

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1037-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، naser_havaei@yahoo.com
چکیده:   (4113 مشاهده)

زمینه: نوشتن به‌عنوان ترسیم دیداری از زبان و گفتار تعریف شده و یک مهارت ضروری برای یادگیری و استفاده از دانش معرفی می‌شود. این مهارت ابزار اصلی برای موفقیت و مشارکت در فعالیت‌های متعدد به‌شمارمی­رود. اختلال نوشتن روی عملکرد آموزشی، اجتماعی، تعدادی از مشاغل، فعالیت‌ها و ارتباطات فردی دانش‌آموزان اثر می­گذارد، بنابراین ارزیابی و درمان بهنگام به‌منظور پیشگیری از بروز مشکلات متعدد در آینده مفید و ضروری است. برای ارزیابی دقیق عملکرد نوشتن، افزون‌بر بررسی سابقه مراجع، از ابزارهای استاندارد متعدد استفاده می­شود. ابزارهای استاندارد مختلفی برای ارزیابی فرآیند نوشتن یعنی مهارت حسی، حرکتی، درکی، شناختی و روانی دانش­آموز در دسترس است. درخصوص ارزیابی محصول یا دست­نوشته تنها ابزار استاندارد و جامع در دسترس، ابزار ارزیابی دست­نویسی فارسی  است.

نتیجه­ گیری: مداخله‌های کاردرمانی در زمینه اختلال نوشتن در دانش­آموزان شامل رویکردهای رشدی عصبی، آموزشی، حسی‌حرکتی، بیومکانیکی و روانی‌اجتماعی است. استفاده ترکیبی از این رویکردها، اثربخشی مداخله‌ را افزایش می­دهد. شناخت کافی از اختلال نوشتن، ارزیابی و مداخله بهنگام لازم و ضروری است. استفاده از ابزارهای مناسب و استاندارد برای ارزیابی و تلفیق رویکردهای مختلف کاردرمانی در قالب فعالیت معنی­دار و هدفمند به درمانگران و متخصصان حیطه آموزش توصیه می­‌شود.

متن کامل [PDF 784 kb]   (1494 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1395/10/22 | ویرایش نهایی: 1395/11/24 | پذیرش: 1395/10/22 | انتشار: 1395/11/24 | انتشار الکترونیک: 1395/11/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.