جلد 6، شماره 143 - ( بهمن و اسفند 1395 )                   شماره 143 صفحات 13-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathalipour G H, Qasemi S, Ghobari Bonab B, Beh-Pajooh A. The Effects of Teaching Self-monitoring of Attention on Enhancement of Attention and Reading Comprehension in Students with Reading Problems. J Except Educ 2017; 6 (143) :5-13
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-810-fa.html
فتحعلی پور غلامحسن، قاسمی سکینه، غباری بناب باقر، به پژوه احمد. اثربخشی آموزش مهارت‌های خودنظارتی‌ توجه بر افزایش توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 6 (143) :5-13

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-810-fa.html


1- روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی ، f.hassan41@yahoo.com
2- کارشناس آموزش ابتدایی
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (4443 مشاهده)

زمینه: با وجود این‌که خواندن به عنوان یکی از عمده‌ترین روش‌های کسب معلومات و دانش و اساسی‌ترین ابزار یادگیری دانش‌آموزان است، واقعیت‌های موجود در جامعه نشان‌دهنده‌ توانایی پایین دانش‌آموزان ایرانی در این مهارت است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های خودنظارتی توجه بر افزایش توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن بود.

روش: روش این پژوهش آزمایشی از نوع تک‌آزمودنی با چند خط پایه بود. جامعه آماری، دانش‌آموزان پسر پایه سوم بود که در سال تحصیلی 91-1390 با مشکلات خواندن به مرکز مشکلات یادگیری کوشا، شهر بابل مراجعه کردند و از بین شرکت‌کنندگان، 3دانش‌آموز با مشکلات خواندن به صورت موردی در چندین مرحله (خط پایه، درمان و پیگیری) مورد مطالعه قرار گرفتند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوش کودکان وکسلر و آزمون نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز به وسیله تحلیل دیداری و محاسبه اندازه اثر انجام شد.

یافته‌ها: تحلیل داده‌ها، فرضیه‌های پژوهش را تایید کردند و نشان دادند که آموزش خودنظارتی توجه بر افزایش توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن موثر بوده و در طول زمان نیز پایدار است.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج فوق می‌توان بیان کرد آموزش توجه همانند سایر مهارت‌های زیربنایی یادگیری می‌تواند رویکرد موثری در درمان مشکلات خواندن داشته باشد.

متن کامل [PDF 1052 kb]   (1149 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/10/8 | ویرایش نهایی: 1396/5/23 | پذیرش: 1395/4/28 | انتشار: 1395/12/9 | انتشار الکترونیک: 1395/12/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.