جلد 2، شماره 130 - ( اردیبهشت 1394 )                   شماره 130 صفحات 44-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kargar M, Asgari Ebrahimabad M J. Comparing problem solving style and marital adjustment in exceptional and normal children mothers. J Except Educ 2015; 2 (130) :37-44
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-410-fa.html
کارگر مونا، اصغری ابراهیم آباد محمد جواد. مقایسه سبک حل مسأله و سازگاری زناشویی در مادران کودک استثنایی و عادی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 2 (130) :37-44

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-410-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد ، mona.kargar@rocketmail.com
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (11070 مشاهده)

پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه سبک حل‌مسئله و سازگاری زناشویی مادران کودکان استثنایی و کودکان عادی انجام شد. این پژوهش یک طرح توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه مورد مطالعه را تمامی مادران کودکان استثنایی (نابینا، ناشنوا، کم توان ذهنی و معلول جسمی) و عادی شهر مشهد تشکیل می‌داد که از میان آنها 63 نفر از مادران کودکان استثنایی و 67 نفر از مادران کودکان عادی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های سبک حل‌مسئله کسیدی و لانگ و مقیاس سازگاری زناشویی اسپینر(DAS) جمع آوری و با آزمونt مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد سازگاری زناشویی مادران کودکان استثنایی به طور معناداری کمتر از مادران کودکان عادی است (t=8/8 ,p<0/001). همچنین مادران کودکان استثنایی نسبت به مادران کودکان عادی در هنگام روبه‌رو شدن با یک مسئله از سبک های کارآمد حل‌مسئله کمتر (001/0 ,p=<02/7t)، در حالی‌که از سبک‌های ناکارآمد بیشتر (001/0 ,p=<08/8t) استفاده می‌کنند. برطبق یافته های پژوهش حاضر؛ سازگاری زناشویی و ابعاد آن مانند توافق، همبستگی، ابراز محبت و رضایت زناشویی در مادران کودکان استثنایی کمتر از مادران کودکان عادی است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده از سبکهای ناکارآمد حلمسئله در خانواده زمینه اختلاف بین اعضاء را فراهم میکند و براین اساس سازگاری زناشویی نیز کاهش می‌یابد. لذا برگزاری دوره‌های ویژه آموزش خانواده و مشاوره فردی و گروهی برای والدین کودکان استثنایی در زمینه مهارت حل‌مسئله و راهبردهای مقابله با موضوعات فشارزای زندگی ضروری است تا بتوان موجبات بهبودی روابط خانوادگی و زناشویی را فراهم کرد.

متن کامل [PDF 314 kb]   (4963 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/7/5 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1394/3/3 | انتشار: 1394/5/26 | انتشار الکترونیک: 1394/5/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.