جلد 6، شماره 143 - ( بهمن و اسفند 1395 )                   شماره 143 صفحات 36-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare-Moghaddam A, Hesami M, Rostami S, Ghorbani M. Investigating the Relationship between ICT Literacy and Computer Self-efficacy of Teachers of Exceptional Schools. Exceptional Education. 2017; 6 (143) :36-45
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-974-fa.html
زارع مقدم علی، حسامی محمدرضا، رستمی شهلا، قربانی مریم. رابطه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه‌ای در آموزگاران مدارس استثنایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 6 (143) :36-45

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-974-fa.html


1- مربی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نهبندان ، ali_zare@alumni.ut.ac.ir
2- ندارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
3- ندارد دانشگاه سمنان
4- ندارد دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (408 مشاهده)

زمینه: استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی- یادگیری تاثیرگذار است. برای استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید عوامل مرتبط با آن بررسی شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه‌ای در آموزگاران مدارس استثنایی شهر بیرجند بود.

روش: جامعه این پژوهش شامل همه آموزگاران مدارس استثنایی مشغول به کار در سال تحصیلی 94-1393 در شهر بیرجند بود(89نفر). 73نفر (59زن و 14مرد) به‌عنوان نمونه با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات زارع‌مقدم و خودکارآمدی رایانه‌ای مورفی و همکاران استفاده شد. داده‌های آماری با آزمون‌های آماری تی تک‌نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بررسی شد.

یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین خودکارآمدی بیشتر از میانگین آزمون (01/0P<) و میانگین سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات کمتر از میانگین آزمون بود (01/0P<)، سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه‌ای در کل (731/0=r)، در مردان (557/0=r) و در زنان (752/0=r) همبستگی معناداری داشت (001/0P<). زیر مقیاس شرح‌دادن از سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات به شکل معنی‌داری متغیر خودکارآمدی رایانه‌ای را پیش‌بینی کرد (01/0P<).

نتیجه­ گیری: بنابراین به نظر می‌رسد هرچقدر فرد، مهارت و دانش بیشتری درزمینه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات پیدا کند، دیدگاه بهتری نسبت به توانایی خود در استفاده از رایانه داشته و درمجموع خودکارآمدی رایانه‌ای بالاتری خواهد داشت که می‌تواند به استفاده بیشتر از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی-یادگیری منجر شود.

متن کامل [PDF 287 kb]   (175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان آموزش و پرورش استثنايي / نشريه تعليم و تربيت استثنايي  می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

©  All Rights Reserved  Special Education Organization / exceptional education

Designed & Developed by : Yektaweb