جلد 1، شماره 144 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 )                   شماره 144 صفحات 15-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar Sudejani Y, sharifi K. Effectiveness of Intensive Short Term Dynamic Psychotherapy (ISTDP) on Social Anxiety of Children with Mental Disability and Visual Perception Disorder. Exceptional Education. 2017; 1 (144) :15-22
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-947-fa.html
رنجبر سودجانی یوسف، شریفی کبیر. اثربخشی روان‌درمانی پویشی فشرده کوتاه‌مدت بر اضطراب اجتماعی کودکان کم‌توان‌ذهنی با اختلال ادراک بصری غیروابسته به حرکت. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 1 (144) :15-22

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-947-fa.html


1- کارشناس علوم تربیتی عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، ایران. ، yusef137205@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مشاوره خانواده گروه مشاوره دانشگاه فرهنگیان شهرکرد
چکیده:   (774 مشاهده)

زمینه: کودکان کم‌توان‌ذهنی دارای اختلال‌های گوناگون هستند. شناسایی مشکلات آنان و عوامل مرتبط با آن و در نظر گرفتن مداخله‌های درمانی و آموزشی می‌تواند در حمایت و راهنمایی این کودکان و خانواده‌های‌شان توسط سازمان‌های حمایتی مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان‌درمانی پویشی فشرده کوتاه‌مدت بر اضطراب اجتماعی کودکان کم‌توان‌ذهنی با اختلال ادراک بصری غیروابسته به حرکت انجام شد.

روش: جامعه آماری شامل همه کودکان کم‌توان‌ذهنی شهرکرد در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آن‌ها 16کودک با هوش‌بهر 50 تا 70 در محدوده سنی 8 تا 12سال به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در 2گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از پرسش‌نامه اضطراب اجتماعی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. درمان مبتنی‌بر رویکر دوانلو روی گروه آزمایش به صورت انفرادی، هفته‌ای 2بار در 12جلسه 60دقیقه‌ای اجرا شد. پردازش داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس یک‌متغیره) انجام شد.

یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش‌آزمون بین 2گروه آزمایش و گواه در متغیر اضطراب اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<).

نتیجه‌گیری: براساس این یافته‌ها می‌توان گفت تشخیص بهنگام کودکان با اختلال هماهنگی رشد در ادراک بینایی و انجام مداخله‌های مناسب مانند روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده در درمان و پیشرفت این کودکان موثر است.

متن کامل [PDF 302 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۴/۷

ارسال پیام به نویسنده مسئول