جلد 2، شماره 145 - ( خرداد و تیر 1396 )                   شماره 145 صفحات 5-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar Karbasdehi F, Hosseinkhanzadeh A, Rahbar Karbasdehi E. Effect of Social Skills Training on Social Self- Empowerment and Alexithymia in Students with Specific Learning . Exceptional Education. 2017; 2 (145) :5-12
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1019-fa.html
رهبر کرباسدهی فاطمه، حسین‌خانزاده عباسعلی، رهبر کرباسدهی ابراهیم. تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 2 (145) :5-12

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1019-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان ، Fatemeh.Rahbar.Karbasdehi@gmail.com
2- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان
3- دانشجوی کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان
چکیده:   (367 مشاهده)

زمینه: ناتوانی‌های یادگیری ویژه یکی از رایج‌ترین اختلال‌های کودکان سنین مدرسه محسوب می‌شود. این کودکان به‌طورمعمول در زمینه‌های مختلفی نظیر توجه، شناخت و ناگویی‌هیجانی با مشکل روبه‌رو هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش‌آموزان با ناتوانی‌ یادگیری ‌ویژه بود.

روش: طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد پژوهش را همه دانش‌آموزان با ناتوانی‌ یادگیری‌ ویژه شهرستان رشت که در سال تحصیلی 1396-1395 از مراکز ناتوانی‌های یادگیری خدمات آموزشی دریافت می‌کردند، تشکیل دادند که از این تعداد نمونه‌ای به حجم 30نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و در 2گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هرگروه 15نفر). گروه آزمایش تحت 10جلسه آموزش مهارت‌های اجتماعی قرارگرفتند و گروه گواه هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس خودتوانمندسازی اجتماعی فلنر و همکاران و مقیاس ناگویی ‌هیجانی باگبی و همکاران استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارت‌های اجتماعی، خودتوانمندسازی ‌اجتماعی را افزایش و ناگویی هیجانی را در دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه کاهش می‌دهد (001/0>P).

نتیجه‌گیری: نارسایی در خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی کودکان با ناتوانی یادگیری‌ ویژه، ضرورت توجه به مهارت‌های اجتماعی را 2چندان می‌کند، همچنین آموزش مهارت‌های اجتماعی در شکل‌دادن به هویت کودکان، پذیرش نقش‌های اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و حل تعارض‌ها انکارناپذیر است.

متن کامل [PDF 295 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: يادگيري
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۵/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۵/۲

ارسال پیام به نویسنده مسئول