جلد 6، شماره 143 - ( بهمن و اسفند 1395 )                   شماره 143 صفحات 46-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami M, Nikoukar N, Shafiee S. Increase of Speech Intelligibility in Children with Cerebral Palsy: Case Study. Exceptional Education. 2017; 6 (143) :46-50
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-888-fa.html
غلامی مرتضی، نیکوکار نرجس، شفیعی شهرام. افزایش وضوح گفتار در کودک مبتلا به فلج‌مغزی: گزارش موردی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 6 (143) :46-50

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-888-fa.html


1- دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی جهرم
2- کارشناسی ارشد آسیب‌شناسی گفتار و زبان دانشگاه علوم پزشکی جهرم ، narjesnikookar@gmail.com
3- کارشناسی ارشد آسیب‌شناسی گفتار و زبان دانشگاه علوم پزشکی جهرم
چکیده:   (573 مشاهده)

زمینه و هدف: فلج‌مغزی می‌تواند به‌عنوان اختلال کنترل حرکتی و وضعیت بدنی تعریف شود که از طریق صدمه به سیستم اعصاب مرکزی، آسیب‌هایی را به زندگی آینده فرد تحمیل می‌کند.

روش: این پژوهش، گزارشی از کودک 5ساله و مبتلابه فلج‌مغزی اسپاستیک خفیف است که به‌دلیل نبود وضوح گفتار به گفتاردرمانی ارجاع داده شده بود. پس از ارزیابی گفتار کودک، به دلیل بی‌ثباتی بسیار شدید خطاهای گفتاری و همچنین گزارش والدین مبنی بر عدم‌افزایش وضوح گفتار حتی پس از درمان توسط درمانگران قبلی، رویکرد واژگان مرکزی آغاز شد.

یافته‌ها: بعد از 14جلسه درمان با این رویکرد، درمانگر شاهد افزایش ثبات تولید، وضوح کلی گفتار کودک و رضایت والدین از پیشرفت گفتار در کودک بود.

نتیجه‌گیری: با انجام این مطالعه، به نظر می‌رسد درمان بی‌ثباتی در تولید گفتار با رویکرد واژگان مرکزی مفید است. 

متن کامل [PDF 247 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: گفتار و زبان
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۱۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۵/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۱۲/۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول