جلد 4، شماره 117 - ( 4-1392 )                   شماره 117 صفحات 5-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marzooghi R, Noroozi N, Nickhoo M E. The Analysis of Work Life Quality for Exceptional Schools Teachers in Bushehr Province. Exceptional Education. 2013; 4 (117) :5-17
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-40-fa.html
مرزوقی رحمت‌اله، نوروزی نصراله، نیکخو محمد اسماعیل. بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی استان بوشهر. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 4 (117) :5-17

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-40-fa.html


1- دانشگاه شیراز
2- رشته فلسفه تعلیم و تربیت
چکیده:   (11142 مشاهده)

  هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی بود. بدین منظور از میان معلمان شاغل در مدارس استثنایی استان بوشهر در سال تحصیلی 90 - 1389، نمونه‌ای به حجم 160 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. برای جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه کیفیت زندگی شغلی استفاده و روایی و پایایی آن محاسبه و تأیید گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد که به طور کلی، کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی استان بوشهر در حد مطلوب بوده و در این بین، بیشترین میزان کیفیت مربوط به مؤلفه قانون‌گرایی در سازمان شغلی و کمترین میزان کیفیت نیز متعلق به مؤلفه تأمین فرصت­های بلاواسطه برای توسعه و استفاده از قابلیت‌های انسانی است. همچنین در مؤلفه‌های پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی و یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان شغلی تفاوت معنا‌داری در میزان کیفیت زندگی شغلی معلمان مرد و زن مدارس استثنایی وجود دارد، در حالی که بین مؤلفه‌های کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی دارای سوابق خدمتی مختلف تفاوت معناداری مشاهده نگردید. به علاوه، یافته‌ها نشان داد که در مؤلفه‌های تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم و یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان شغلی، در بین معلمان با مدارک تحصیلی مختلف و در مؤلفه‌های محیط کار ایمن و بهداشتی و قانون‌گرایی در سازمان شغلی در بین معلمان دوره‌های مختلف تحصیلی تفاوت معنا‌داری وجود دارد.

متن کامل [PDF 7712 kb]   (2564 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۲/۶/۳۱